Tanzimat Dönemi Edebiyatında Öğretici Metinlerin Özellikleri Nelerdir ?
Eser ve Yazarlarıyla Birlikte öğretici metinler nelerdir?
1. MAKALE :
Tanzimat Dönemi’nde gazete ile birlikte edebiyatımıza girmiştir.
Mukaddime: İlk makale Tercüman-ı Ahval Mukaddimesidir. Bu
makale Şinasi tarafından yazılmıştır.
Lisân-ı Osmanî’nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazatı
Şamildir: Edebiyatın gerçek sorunları ilk kez dile getirilmiştir. Dil
sadeleştirilmelidir, somutlaştırılmalıdır. Divan edebiyatı somut gerçekliği
yansıtmaz görüşünü savunmuştur.
Şiir ve İnşa: Ziya Paşa tarafından Hürriyet gazetesinde
yayınlanmıştır. Ulusal değerlere yönelinmeli, halkın anlayabileceği bir dil
olmalıdır.
2. ELEŞTİRİ : Eleştiri türünün sadece Tanzimat’la birlikte
geldi diyemeyiz. Tanzimat öncesinde de eleştiri türü vardır. Ancak Batılı
anlamdaki eleştiri Tanzimat’la birlikte gelmiştir.
Ziya Paşa Şiir ve
İnşa adlı makalesinde eski edebiyatı eleştirir. Ancak daha sonraki “Harabat”
adlı eserinin önsözünde “Şiir ve İnşa”daki görüşlerini reddeder.
Namık Kemal Ziya
Paşa’nın “Harabat” adlı eserini eleştirmek için “Tahrib-i Harabat”ı yazar. Daha
sonrasında da Takip’i yazar.
ESKİ - YENİ TARTIŞMASI ( RECAİZADE MAHMUT EKREM-MUALLİM NACİ )
Servet-i Fünûn Edebiyatının doğmasından Muallim Naci ile
Recaizade Mahmut Ekrem arasındaki eski-yeni tartışması çok önemli bir rol
oynamıştır.
Muallim Naci Divan Edebiyatına karşı daha ılımlı
davranıyordu. Yeni edebiyata geçişin yavaş ve doğal bir süreçte olması gerektiğini
savunuyordu. Yeniye kendini tamamıyla kapatmamış ancak yeniye karşı hoşgörülü
davranan sanatçıları eleştirmekten de geri kalmıyordu. Recaizade Mahmut Ekrem
ve Abdülhak Hamit Tarhan’ın edebiyatta “biçimi” ve “sağlam üslubu” pek
umursamayan yaklaşımlarını eleştiriyordu.
Onun karşısında ise yeni edebiyatın kesin ve sert bir
savunucusu olarak görülen Recaizade Mahmut Ekrem vardı. Recaizade Mahmut Ekrem
ise Naci’nin şiirlerini sadece estetiği öne çıkardığı gerekçesiyle ağır şekilde
eleştiriyordu.
Bu tartışmada her ikisinin de etrafında geniş birer halka
oluşmuştu. Muallim Naci, eski edebiyata dair köklü bilgisiyle “üstad” olarak
görülen Recaizade Mahmut Ekrem ise sanatın ne olduğu konusundaki dikkate değer
fikirleriyle çevrelerindeki etkileri altında tutuyorlardı.
Eski edebiyat savunucularının yayın organları;
Hazine-i Fünûn, Resimli Gazete, Musavver malûmat, Musavver
Fen ve Edeb, İrtika gibi dergi ve gazetelerde Servet-i Fünûn’a karşı sert
eleştiriler yönelttiler.
Yeni edebiyat savunucularının yayın organları ise SERVET-İ FÜNÛN dergisi olmuştur. Recaizade
ve Naci arasındaki eski-yeni çekişmesi Srvet-i Fünûn edebiyatının doğmasını
sağlamıştır.
Muallim Naci
Recaizade Mahmut Ekrem
- “Kafiye göz içindir” -“Kafiye kulak içindir.”
- Eski gelneğin (Divan şiiri) temsilcisi - Yeni edebiyatın temsilcisi
- Demdeme adlı eserinde Ekrem’in - Zemzeme adlı eserinde batılı anla-
Zemzeme adlı eserindeki şiirleri eleş- yışla yazdığı şiirleri derlemiştir.
tirmiştir. Eleştiri türünün gelişimine -Batılı anlamda şiirin edebiyatımızda
gelişmesinde katkıları vardır.
katkıda bulunmuştur.
-Yeniye tamamıyla kendini kapatmamıştır.
3. ANI : Namık Kemal – Magosa Hatıraları
Ziya Paşa – Defter-i Amal
Muallim Naci – Ömer’in Çocukluğu
Akif paşa – Tabsıra
Bu tür daha önce de vardır ancak geri planda kalmıştır.
4. GEZİ YAZISI : Daha önceleri de var olan bu türde eserler
verilmiştir. En önemlileri Seydi Ali Reis’in Mir’at-ül Memalik ve Evliya
Çelebi’nin Sayahatname’sidir.
Bu dönemde devlet
adamları ve sanatçılar yurt dışına gönderilmişlerdir. Batı’ya gönderilen bu
kişiler orada gördüklerin, Avrupa şehirlerindeki gözlemlerini yazmışlardır.
Ahmet Mithat Efendi- Avrupa’da Bir Cevelan, Sayyadane Bir
Cevelan
Namık Kemal ve Ziya Paşa’nın bu türde yazıları vardır.
5. MEKTUP : Tanzimat Döneminde oldukça gelişmiştir. Sadece
haber alma, hal-hatır sorma görevinin haricinde düşünce alışverişi edebi
konuları değerlendirmesi tartışma görevini de üstlenmiştir.
Sürgün hayatı (Namık Kemal) elçilik görevi( A. Hamit Tarhan)
gibi sebeplerle mektup yazılmıştır.
İlk örneğini Akif Paşa vermiştir.
Namık Kemal –Namık Kemal’in Hususi Mektupları
Abdulhak Hamit Tarhan – Mektuplar
Ahmet Mithat Efendi- Muallim Naci – Muhaberat ve Muhaverat
Ziya Paşa- Limni ve Malta Mektupları
Namık Kemal –Recaizade Mahmut Ekrem
Ahdülhak Hamit Tarhan- Sami Paşazade Sezai
Muallim Naci- Ahmet Mithat Efendi
Muallim Naci- Beşir Fuat
Şinasi:
• Batı’ya yönelen
ilk kişidir.
• İlk özel gazete
olan Tercüman-ı Ahval’i çıkardı. Tasvir-i Efkar’ı da çıkarmıştır.
• İlk tiyatro eseri
olan Şair Evlenmesini yazmıştır.
• Fransızca ilk şiir
çevirilerini yapmıştır.
• İlk kez noktamla
işaretlerini kullanmıştır.
• Sade bir dili
kullanmış, halkı eğitmeyi amaçlamıştır.
• Tercüman-ı Ahval
Mukaddimesiyle ilk makale örneğini vermiştir.
• Gazeteciliğin
gelişmesinde katkıda bulundu.
• Atasözleri
üzerinde ilk incelemeyi yaptı.
• Klasisizmin
etkisindedir
• Eserleri:
Tercüme-i Manzume: İlk şiir çevirisidir. Racine’den Esther,
Athalie, Andromaque adlı eserleri, La Fonaine, Gilbert, Fenelon, Lamartine’den
çevirileri vardır.
Müntehabat-i Eş’ar: Kendi yazdığı şiirler arasında yaptığı
seçmelerden oluşan kitap.
Şair Evlenmesi:İlk tiyatro eserimizdir. İlk önce iki perde
şeklinde yazılmıştır. Ancak tek perde şeklinde 2. Meşrutiyet’ten sonra
Selanik’te oynanmıştır.
4. Durub-ı Emsal-i Osmaniye: İlk atasözleri sözlüğüdür. İlk
baskıda 1500 atasözü, 300 deyim; 2. Baskı da 2,500 atasözü ve deyim
verilmiştir.
5. Gazeteler: Tercüman-ı Ahval – 1860; Tasvir-i Efkar – 1862
Hiç yorum yok
NetFikir.Net Size İnternetten En Güvenilir ve En Pratik Bilgileri Sunmak İçin Düzenlenmiş Bir Web Platformudur. İstek, Öneri ve Eleştirilerinizi Hiç Çekinmeden İfade Edebilir, Sizde Sitemizde Yazar Olabilirsiniz. Ücretsiz Sizinde Bir Web Siteniz Olsun! Web Sitenizin Olmasını İstiyorsanız veya NetFikir Ailesine Katılarak Sizde Yazar Olmak İstiyorsanız Bu Alanımızdan Görüşlerinizi Yazarak Bize Ulaştırabilirsiniz. Güzel Yorumlarınızı Bekliyoruz!